8 jel, ami segít kiszűrni a nem megfelelő esküvői fotóst

6565

Esküvői szolgáltató választásnál szinte kivétel nélkül mindenki megtekinti az adott szakember referencia munkáit. Ez a az esküvői fotósok esetében aránylag egyszerű feladat mivel a weboldalán, facebook profilján mindenki közzéteszi az általa legjobbnak ítélt képeit. Akármilyen erős ajánlást is kapott az illető, mindenképp ennek megtekintésével érdemes kezdeni az ismerkedést. Ha az illető fotósnak nincs saját weboldala (vagy azt valamilyen ingyenes tárhelyen tartja) akkor már érdemes tovább lépni (hacsak nem tudjuk, hogy emberünk tényleg kezdő és még nincsenek referenciái). Egy facebook / ingyenes tárhely esetén valamivel nehezebb kinyomozni, hogy ki van az oldal mögött, egy saját domain névvel rendelkező weblap esetében ez aránylag egyszerű, így jelentősen kisebb az esély arra, hogy az illető esetleg egyszer csak eltűnik és nem lesz utolérhető.

A probléma ott kezdődik, hogy a nagy számok törvénye alapján a leggyengébb fotósnak is lehetnek erősebb képei. Ha ezeket mutatja be az oldalán, nem biztos, hogy elsőre kiderül a dolog.

Mik azok a jelek, amiből sejteni lehet, hogy a kiválasztott esküvői fotós nem szakmája legjobbja?

nem megfelelő felszerelés

Azon személyek, akikben később nagy valószínűséggel csalódni fog a pár, a legtöbb esetben komolyabb anyagi beruházás nélkül, nem megfelelő eszközökkel és természetesen a szükséges tudás nélkül a gyors és könnyű pénzszerzés reményében választották ezt a szakmát.

Szerencsére ezen hiányosságok a képeken hamar felismerhetők, ha tudjuk mire kell figyelni!

Ami szinte minden esküvőnek része, az a polgári és / vagy a templomi szertartás. Az itt készült képek rendkívül árulkodók tudnak lenni. Mivel ezen helyszíneken a fény jóval kevesebb, mint pl szabad téren, így a fényképező gépek komolyabb kihívásnak vannak kitéve. Ma már egy átlagos, közép kategóriás gép is gond nélkül megbirkózik ezen környezettel anélkül, hogy mesterséges fényekkel kellene kiegészíteni a meglévőt (vaku). Persze, nem lehetetlen, hogy épp kiégett egy lámpa, odakint beborult az ég, és egy kis óvatos rásegítés jótékony hatással van a képre, ezt elvben a képen észre se vesszük utólag.

Mit figyeljünk a képeken?

Árnyékok

Az emberek és egyéb tereptárgyak mögött az árnyékokat. Ha ezek az árnyékok az alanyok / tárgyak mellett vannak közvetlenül, az azt jelenti, hogy a fotós a vakuzott, mégpedig a fényképezőre szerelt vakuval és a gépet nem fekvő hanem álló (portrait) módban használta és a fény egyenesen a fotóalany felé irányult. Ha ez az árnyék erős, kontrasztos, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem csupán rásegítésnek használta a vakut, hanem az volt az úgynevezett főfénye. Ha ilyen jellegű képből nem csak elvétve akad 1-2 a galériába, akkor sajnos a fotós nem rendelkezik megfelelő tudással és / vagy felszereléssel. Természetesen ha ezekkel a szétvakuzott képekkel összhangban van a fotós tiszteletdíja, akkor ez a ti döntésetek, de készüljetek fel rá, hogy ez a szűk keresztmetszet máshol is problémát fog okozni.

Részletek a menyasszonyi és a vőlegény ruhájában

részletek hiánya a képen

Az esküvő, ballagás, egyéb ünnepélyek bizony nem egyszerű kihívás elé állítják a fotóst. Nekünk embereknek fel sem tűnik a hatalmas kontrasztbeli különbség a fehér és a fekete között, mindkettőt remekül látjuk, szemünk ugyanis nagyon tág határok között képes alkalmazkodni az aktuális fényviszonyokhoz. A fényképező gépek (főleg a gyengébbek) erre azonban nem képesek. Vagy a sötétek lesznek teljesen feketék vagy a világosak teljesen fehérek. Ez a gyakorlatban a vőlegény és a menyasszony ruháján vehető észre leghamarabb. Mind tűző nap, mint beltéri vakuzott képek esetében hamar el tudnak tűnni a részletek (minták, fodrok, stb.) a ruháról. Természetesen megfelelő gyakorlattal és megfelelő technikával ez nem probléma. Itt a döntést azért óvatosan hozzuk meg, mivel a facebook hajlamos a feltöltött képek minőségét jelentős mértékben lerontani, így ezt a szempontot csak a weboldalon található képeknél vegyünk figyelembe. Ahogy az előzőekben is írtam, ha többségében ilyen képek találhatók a referencia képek között, akkor ez egy újabb intő jel arra, hogy nem a megfelelő oldalon járunk.

Utómunka

nyers kép, utómunka hiánya

Sokan nincsenek tisztába az utómunka fontosságával. Ez annak tudható be, hogy az átlagos, otthoni felhasználásra szánt fényképezők, mobil telefonok által készített képek már a kép elkészültekor azonnal átesnek egy szoftveres beavatkozáson, amit maga a fényképező végez. Ennek köszönhetően kapjuk azokat a színtelített, kontrasztos képet, amit a memória kártyáról le tudunk később tölteni. Akik munkára használják a fényképezőt, többségében un. RAW formátumban dolgoznak, ami a régi negatív film modern megfelelője. Az csupán egy nyersanyag, ami gyakran még a valóságnál is rosszabb kinézetű képek tartalmaz. A célja ugyanis az, hogy minél több tartalmi információ legyen benne (pl fehér ruha részletei) amit utólag a fotós egy megfelelő programmal elő tud belőle csalogatni. Ezen felül gyakran zavaró részletek találhatók a képen (pl. egy belógó tárgy vagy személy, zavaró bőrhibák, stb) amiket a fotós utólag, a képek átadása előtt tud korrigálni.

Ha tehát azt látjuk, hogy a galériában fakó, színtelen képek vannak, a kreatív képeken jól látszó bőrhibák találhatók, biztos lehetünk benne, hogy az adott fotós nem fektet nagy hangsúlyt a képek megfelelő utómunkájára, így jobbára nyers képeket fog adni.

Hanyag utómunka, elnagyolt kijelölés

Ahogy korábban említettem, a nyers kép egyfajta szürke massza. Benne van minden, ami egy jó képhez kell, csak ki kell hozni belőle. Nem ritka, hogy a fotózott személy arca árnyékban van, így a kép többi részéhez képest elég sötét. Ezt utómunka során lehet korrigálni egy szelektív korrekcióval (az arcot kijelölve lehet csak az adott részt módosítani) Ha azt látjuk egy képen, hogy valaki körül egy hatalmas aura jellegű folt van, akkor az ebből ered, csupán a fotós nem fordított időt a megfelelő kijelölésre hanem csak úgy nagy vonalakban festegetett (értsd: összecsapta). Szintén árulkodó jel, amikor az arcok sötétek maradnak, így a fenti művelet teljes mértékben kimaradt. Természetesen az nem elvárható, hogy minden egyes képen el legyen végezve ez a korrekció, de legalább a beállított képek esetén érdemes figyelni erre is.

Werk képek

alkalomhoz illő öltözék

Egy fotós munkájáról nagyon sokat elárulnak a werk képek. Ezek olyan fotók, amiket valaki más készített az illetőről munka közben. Ilyen képeket az illető facebook profilján minden bizonnyal fogunk találni. Sajnos nem egyedi eset, hogy egy szolgáltató nem az alkalomhoz illően jelenik meg az esküvőn (pl rövid nadrág, póló, szandál a templomban). Ha az illető fotós nem tartja ezt fontos szempontnak, az általa közzétett werk képeken ez tetten érhető lesz.

Szintén árulkodó jel, ha a fényképezőn felnyitott „popup” vakut látunk (a gép saját, beépített vakuját használja) Ez a szerkezet a komolyabb gépekre leginkább dísznek került 🙂 tanult fotós nem használja (természetesen vannak egyedi kivételek, pl. műteremben a többi vaku vezérlése távkioldó hiányában, de ezek egyike sem az esküvői fotózás témaköre).

Workshopos képek

Ahogy korábban említettem, a vak tyúk is talál szemet, a leggyengébb fotósnak is lehetnek jó képei. Különösen igaz ez azokra a képekre, amik nem az Ő szellemi termékei. Itt még nem a lopott képekről beszélünk, hanem azokról, amiket egy tanfolyamon egy profi oktató állított be profi modellekkel, ideális fényviszonyok mellett, a fotósnak csupán annyi dolga volt, hogy megnyomja az exponáló gombot. A kép csodálatos lesz, jó kompozíció, jó fények, szép modellek, tökéletesen alkalmas a megtévesztésre.

Mivel minden pár több fotós munkáját nézi végig mire döntésre jut, így ha több fotósnál tűnik fel ugyanaz a menyasszony és vőlegény, netán ugyanazon helyszínen ugyanabban a beállításban, az legyen több, mint gyanús.

Lopott képek

Az előző eset egy rosszabb változata, amikor a fotós még arra se vette a fáradtságot, elmenjen egy workshopra és ott a saját fényképezőjével képeket készítsen, helyette más esküvői fotósok weboldaláról egyszerűen lelopta azokat. Szerencsére a jelen digitális világban ezek hamar kibuknak. Nem kell mást tennünk, mint az adott kép címét kimásolni, vagy az adott képet letölteni és a google képkereső segítségével rákeresni. Ha az adott képet megtalálja másik fotós oldalán is, az legyen több, mint gyanús 🙂 Hasonlóan alkalmas ez a képkereső a workshopos képek kiszűrésére is, mivel nem képpont szintű egyezést keres, hanem hasonlóságot.

Redundancia

Sok vita zajlik arról, fontos-e az esküvői fotós felszerelése a pár számára. Úgy gondolom, hogy a pontos típusok, eszközök ismerete csak hozzáértők számára ad bármi információt, az átlag párokat inkább csak megtéveszteni tudja. Sokkal fontosabb ennél, hogy a felszerelése legyen redundáns. Ami elromolhat az el is romlik. Nekem is ment már tönkre nem egy gépem és természetesen minden esetben ez egy esküvőn történt „éles” munka közben. Azon kívül, hogy nem örültem neki, a munkát minden alkalommal tovább tudtam folytatni, mivel a felszerelésemet úgy alakítottam ki, hogy minden helyzetre legyen tartalék megoldás. Ezt a képek alapján nem fogjátok tudni megítélni, ezt egy találkozó vagy e-mail megkeresés során tudjátok megkérdezni. Nagyon sok fotós dolgozik 1 fényképezővel, 1 objektívvel és esetleg 1 vakuval hozzá és ezzel az egy géppel dolgozik reggeltől estig. Ez nem feltétlen jelenti, hogy nem lesznek jó képeitek az esküvőtökről, mivel én magam is láttam már olyan fotóst, aki hasonló körülmények között remek képeket készített a pár esküvőjéről és így a pár egy nagyon kedvező ár mellett kapott az árhoz képest remek képeket. A kockázat azonban elég magas. Ha bármi történik, az esküvőről, ami összességébe a fotós tiszteletdíjának sokszorosa, nem születik több kép, a szolgáltató elköszön és hazamegy (persze ezzel azt is vállalja, hogy egy esetleges peres eljárás során az esküvő teljes költségvetését neki kell fizetnie).

Szerződés, foglaló

„Hát nem bízol meg bennem” ? Ismerős mondat ugye? Ne bízz meg senkiben. Ő nem barátkozni jön hanem munkát vállal. Egy munkát, melynek elvégzésére neked is garanciákra van szükséged. Ilyen garancia a szerződés és a foglaló. A szerződésben minden esetben térjen ki arra az esetre, ha a szolgáltató valamilyen oknál fogva nem tudja vállalni az esküvő fotózását (bevallom, nálam az egyetlen kifogás az a halotti anyakönyvi kivonat ami az én nevemre szól) de az élet nagy rendező, hozhat olyan körülményeket, amik nem teszik lehetővé a személyes megjelenést. Ilyenkor a legtöbb esetben a fotós vállalja, hogy biztosít minimum azonos tudással rendelkező másik kollégát maga helyett. A szerződés szerves része a foglaló. A foglaló legfőbb tulajdonsága, hogy ha valamely fél visszalépne, akkor ezt az összeget bukja. Így ha a szolgáltató lép vissza, akkor az összeg kétszeresét kell visszafizetnie. Éppen ezért ez az összeg olyan mértékű legyen, ami már kellő visszatartó erőt jelent mindkét fél részére (nálam ez 30%).

Miért hasznos még a szerződés?

Minden szerződés a szerződő felek adataival kezdődik. Ebből adódóan jelentősen kisebb az esély arra, hogy a leszerződött szolgáltató később „felszívódjon” és utolérhetetlenné váljon. Legrosszabb esetben a megadott címe, adószáma, stb. alapján a jog eszközeivel előkeríthető. Az olyan esetek ahol a szolgáltató elérhetetlenné vált, visszalépett, nem jelent meg, legtöbbször szerződés nélküliek.