Roppant nehéz egy olyan témáról elfogulatlanul és úgy írni, hogy még egy kicsit se tűnjön úgy, hogy csak egy igazság létezik. Főleg akkor, ha az adott témában még a téma közvetlenül érintett szolgáltatói se egységesek a választ illetően.

Az téma kiváltó oka természetesen most is az élet, mint nagy rendező. De mivel nem egyedi esetről, hanem egyre általánosabban érezhető jelenségről van szó, úgy gondoltam megér pár mondatot. Ha ezzel csupán néhány pár esküvőjét jobbá sikerül tenni, már megérte.

Egy esküvő megszervezése hihetetlen nagy feladat. És ami a legrosszabb benne, hogy úgy kell dönteni szinte minden kérdésben, hogy előtte nem lehet kipróbálni. Ez nem egy autó, amibe beülhetsz tesztvezetésre, mehetsz vele x km-t és eldöntheted mennyire kényelmes az ülés, hogyan gyorsul, mennyit fogyaszt, stb. Itt a döntéseid helyességét csakis a nagy napon tudod meg. Ha szerencséd van és minden szolgáltatót jól választottál ki, szuper esküvőd lesz. Előfordulhat azonban, hogy hiba csúszik a gépezetbe és egyes szakemberek nem, vagy csak részben végzik el feladatukat. Ekkor ideális esetben a többi szolgáltató ezen hiányosságot elfedi előletek és az adott szakember munkáját is elvégzik, de később törölgetik a homlokukat és joggal tesznek negatív kritikát az adott illetővel szemben.

A legnagyobb baj, hogy ezen hiányosságokat a párok fel sem tudják mérni, mivel nekik ez az első esküvőjük, nincsen összehasonlítási alapjuk, minek kellett volna történnie és helyette mi történt.

Mint esküvői fotós azon szerencsés helyzetben vagyok, hogy az ország szinte minden szegletében megfordultam már a sokcsillagos szállodáktól kezdve a vidéki sátras lagzikig. Ennek köszönhetően ha nem is tökéletes, de elég széles rálátásom van a társ szolgáltatók tevékenységére. Még mielőtt mélyebben belemennék a témába szeretném leszögezni, hogy a nincs összefüggés a csillagok száma és az adott helyen szervezett esküvő minőségében. Ugyanúgy voltam már remek vidéki lagziban és kevésbé jól sikerült budapestiben is mint fordítva.

Az elfogulatlanság érdekében saját területemet, az esküvői fotós munkáját nem fogom érinteni, ezt majd remélhetőleg valaki más ízekre szedi és saját szemszögéből mutatja be.

Nézzük sorra a legfontosabb összetevőket, amik kellenek egy esküvőhöz.

Helyszín, dekor:
Az esküvői helyszín kiválasztásakor alapvető szempontok, hogy a tervezett létszám gond nélkül elférjen és a tánchoz is elegendő terület maradjon (kis, beszélgetős esküvőkre ez nem vonatkozik). Ezen felül nem baj, ha a messziről érkező kedves rokonoknak szállást tudunk biztosítani a helyszínen vagy annak közelében. Éppen ezért a helyszín kiválasztásakor érdemes a násznép összetételéhez igazodni és azon környéken keresni éttermet, stb. ahonnan a násznép többsége érkezik. Ellenkező esetben vagy a szállás költség ugrik meg drasztikusan, vagy a vendégek száma apad hasonló mértékben.

A kiválasztás során, ha nem catering cég biztosítja az ételeket hanem a helyszín, érdemes a döntés előtt inkognitóban egy próbaebédet elfogyasztani lehetőleg csúcsidőben. Ha mód van rá, szóba elegyedni a pincérekkel akár teljesen semleges témákban csak azért, hogy az illető emberi hozzáállását felmérjük. Ők lesznek ugyanis azok a személyek akik közvetlenül érintkeznek a násznéppel, ők szolgálják fel az ételeket, italokat, ők teljesítik a kéréseket. Ha minden rendben, akkor érdemes esküvős témakörben kérdezősködni, amire előbb-utóbb úgy is az lesz a válasz, hogy a főnökkel kell egyeztetni 🙂

Ok, kiválasztás megvolt jön a nagy nap. Egy étterem a hétköznapokban jobbára egész más jellegű szolgáltatást nyújt, mint egy esküvői napon. Épp ezért az első lépés a terem dekoráció, fénytechnika, stb. Ideális esetben van dekoros cég. Ebben az esetben fontos egyeztetni, hogy mikortól vehetik birtokba a helyszínt. Egy terem komplett dekorációjának elkészítése ugyanis nem 10 perc. A porszem akkor kerül a gépezetbe, amikor az egyes feladat körök keverednek. Például a pár valahonnan szerzett székszoknyákat. Ezek maguktól nem fognak felkerülni és mivel a dekorostól nem kértek ilyen szolgáltatást, az étteremnek pedig nem feladata ez, könnyedén előfordulhat, hogy az utolsó pillanatban kell kapkodni. Fontos tehát előre egyeztetni az érintett szolgáltatókkal, kitől mit várunk el és ők mit vállalnak.

Következő banális, de nem ritka szűk keresztmetszet az elektromos áram. Egy zenekar hangtechnikája, fénytechnika, és az egyéb járulékos fogyasztók (beleértve a szolgáltatók telefon töltőjét is) jelentős többlet terhelést jelent az adott hálózatra nézve, ami nem várt meglepetéseket okozhat az esküvő napján. Ilyen leginkább azon helyszíneken fordulhat elő, amik alapvetően nem esküvői rendezvények lebonyolítására rendezkedtek be (pl. művelődési házak). Ha egy ilyen helyre a catering cég lerak 1-2 hűtőt, a zenekar/dj gondoskodik a megfelelő hangosításról és még a fényeket is felkapcsolják, hogy a fotós ne a vak sötétben próbáljon képeket készíteni, könnyedén előfordulhat egy áramszünet vagy áramingadozás. Ez a vele járó kellemetlenségeken túl (nyitótánc közben elmegy az áram) jelentős anyagi kockázatot rejt magában, mivel az ilyen elektromos jelenségek könnyen a hálózatra kötött érzékenyebb fogyasztók (végfok, keverő, stb) meghibásodását jelenthetik. Ez pedig első körben a párnak fog jelentős (akár milliós) többlet költséget jelenteni, mivel az adott szolgáltató vele állt szerződésben nem a helyszínnel. Az, hogy ezt a költséget a pár az adott helyszínen be tudja-e hajtani, kétséges.

Szintén érdemes felmérni a terepet, hogy a vendégek, akik kocsival érkeznek, tudnak-e a helyszínen vagy annak közelében kényelmesen parkolni. Érdemes gondolni a szolgáltatókra is, akik a nászajándék borítékon felül akár több 100kg-nyi eszközt hoznak a helyszínre, amit elég kellemetlen a 3 sarokkal távolabb lévő parkoló házból a helyszínre cipelni majd hajnalban vissza.

Szolgáltatói menü: na, ez már egy kényes pont. Szerencsére az éttermek többsége korrekt és tisztességes ebben a tekintetben és a szolgáltatói menü csak nevében szolgáltatói, minőségében megegyezik a vendégeknek feltálalt ételekkel. Vannak azonban kivételek. Nem egyedi eset, hogy a szolgáltatók a vendégek után kapnak enni és nem mást, mint amint a vendégek meghagytak. Egy ugye azon felül, hogy megalázó, még a sorrendiség szempontjából is hátrányos, mivel a szolgáltatóknak már munkára készen kell állniuk mire a vendégek végeznek a vacsorával. Úgyhogy nem árt tisztázni, még ha a felkínált ár igen csábító is, hogy az adott csomag mit tartalmaz és bármennyire is furcsa, az ifjú párt követően érdemes a szolgáltatóknak tálalni, hogy mihamarabb ismét munkába állhassanak.

Elrendezés: itt két dologra szeretném bontani a kérdést. Egyik az étkező és a tánctér kérdése, másik pedig a vendégek és szolgáltatók elkülönítése. A tánctér és az étkező rész fizikai elszeparálása (külön emelet, másik épület, stb.) magában hordozza a problémák sorát. A zenekar az üres teremnek fog zenélni, a fotós vagy az ülő és beszélgető embereket fogja fotózni vagy azt a pár embert aki véletlenül betévedt a táncterembe, a vőfély / cm pedig folyamatosan azon fog dolgozni, hogy a beszélgetők és kint dohányzókat beterelje a táncparkettre. Úgyhogy ha egy mód van rá, ezt a lehetőséget felejtsük is el. Másik kérdés a szolgáltatók elszeparálása. Amennyiben a „staff” asztal van külön teremben vagy épületben, az egyértelmű jelzés, hogy vacsora alatt nem szükséges semmi közreműködés. Gyakori, hogy vacsora közbe egy vendég vagy egy örömszülő beszédet vagy pohárköszöntőt mond, a gyerekek vicces dolgokat művelnek, stb. Ezekről a filmes/videós, a fotós garantáltan lemarad. Ha egy légtérbe ültetitek őket, biztosak lehettek benne, hogy egy ilyen szituációban kanalat, villát eldobva rohannak rögzíteni az eseményt. Az már csak apróság és leginkább személyes vélemény, hogy egy vendégekéhez hasonló névre szóló ültető kártya, köszönő ajándék ami az esküvő teljes költségvetésére nézve elhanyagolható többlet költséget jelent, nagyon kedves gesztus és a szolgáltatók rendre nagyon pozitív élményként élik meg még a sok 100. esküvőn is, mivel tudják, nem csak egy fotós, vőfély xy szolgáltató hanem van neve, hús vér ember akire gondolt a pár.

Na, de kanyarodjunk vissza kicsit a kinek mi a feladata kérdésre.

Zenekar / DJ: Elsődleges feladatunk ugyebár értelem szerűen a zene biztosítása. Ebbe külön megállapodás nélkül nem tartozik bele a kültéri szertartások hangosítása, a karmesteri szerep, a vőfélynek mikrofont biztosítani, a világítástechnikát biztosítani. Amennyiben ilyen jellegű igényetek van, azt minden esetben előre egyeztessétek az adott szolgáltatóval. A szerepkörök keveredése viszont szintén elég sok hibalehetőséget rejt magába. Nézzük az előbb említetteket: Kültéri hangosítás akár még bele is férhet egy feláras szolgáltatásba, de gondoljunk a külső áramellátásra, mikrofonokra stb. így ez inkább csak pénz vagy szándék kérdése, technikailag valószínűleg korrekt módon meg tudja oldani az adott szolgáltató.

Karmesteri szerep: leginkább a DJ-k szokták felajánlani, hogy a ceremónia mesteri szerepet is nyugodtan rájuk bízhatjátok (persze egy kis mellékesért) A gond ezzel leginkább az, hogy a zenész / dj munkaideje és a cm/vőfély munkaideje nem 100%-ban fedik egymást. Előbbi legjobb esetben is a szabadtéri szertartás idején találkozik először a násznéppel, de rendszerint inkább csak a vacsoránál. Így az ezt megelőző időben nem tudja ellátni a szükséges feladatokat (már csak azért sem, mert ezen idő alatt rendezkedik be a helyszínen) így se egy kikérőt, se egy vonulást, de még egy csoportkép összeállítást se várhatunk el tőle. Szintén problémás a buli alatt felmerülő és megoldandó problémák amikkel ideális esetben a cm háttérben intéz úgy, hogy ebből senki semmit ne vegyen észre. Ehhez gyakran a helyszínnel, a konyhafőnökkel, a többi szolgáltatóval, a sofőrszolgálattal kell egyeztetni, ami nem egyeztethető össze a zenéléssel, mivel egyszerre két helyen nem tud lenni senki. Úgyhogy DJ CM esetében amire számíthatunk az legfeljebb az egyes események bejelentése, vendégek tájékoztatása, de ez se nem vőfély se nem ceremóniamester szerepkör, ez csupán konferanszié.

Fénytechnika: a legtöbb zenekar és DJ rendelkezik valamilyen jellegű fénytechnikával. A fénytechnika azonban egy külön szakma. Ha igazán profi világítást szeretnénk ami egyszerre hangulatos és praktikus is (pl a fotósnak nem kell vakuznia) A probléma akkor kezdődik, amikor ez a hozott fénytechnika pl. egy olcsó kínai lézer, amit rátesz egy hangfalra vagy más fejmagasság közeli emelvényre és apró zöld pöttyökkel lesz tele mindenki. Ez azon kívül, hogy elég rosszul néz ki egy képen, nem túl egészséges se az emberi szemre sem pedig a fényképezők szenzorára. Így a lehetséges következményeket inkább nem is ecsetelném. A hagyományos fények tekintetében a profik nem véletlenül használnak profi eszközöket. Divatosak a led-es fényforrások, melyekkel csupán az a baj ami szemmel láthatatlan. A fény létrehozása egészen más módon történik egy LED fényforrás esetében mint egy izzószálas lámpánál. Ebből adódóan a fény tulajdonságai is egészen mások, amit leginkább a fotósok, filmesek tapasztalnak. Ezzel részben összefügg a fényforrás színe. Ha szép képeket szeretnétek akkor a kék és annak keverékeit (lila, rózsaszín) kerüljétek. Ezek ugyanis a fényképezők gyengéi. És itt nem a nem megfelelő felszereléssel érkező fotósra gondolok hanem a legdrágább fényképezőkre mind Nikon, mind Canon téren. Ilyen fények esetén a megvilágított terület jó eséllyel egy fehér kiégett folt lesz. Ez különösen kellemetlen akkor ha szép színes foltok szaladgálnak a táncéren (pl. tükörgömbbel szétszórva). Ilyenkor terminátor jellegű lukas fejek és testek lesznek, ami sajnos a legnagyobb jóindulattal (és szaktudással) se lesz kép utólag.

Mikrofon: ez bármennyire is banális kérdés, a szolgáltatók között az a többnyire egységes vélemény, hogy minden szolgáltató rendelkezzen a munkája elvégzéséhez szükséges eszközökkel. A zenész sem kér kölcsön egy keverőpultot a pincértől, a fotós is saját fényképezővel dolgozik, elvárható, hogy egy ceremóniamester vagy vőfély rendelkezzen saját vezeték nélküli mikrofonnal, ha kihangosítva kommunikálni szeretne a vendégekkel. Ennek kihangosításában minden valószínűség szerint szívesen segíteni fog a zenekar vagy dj, de azt senki sem szereti, hogy a nem éppen olcsó felszerelését mások használják. És itt nem az irigységről van szó hanem egészségügyi és gazdasági kérdésekről amiket inkább nem részleteznék, kinek-kinek a fantáziájára bízom 🙂

Vőfély / Ceremóniamester: végezetül elérkeztem a szakadékhoz. Ez az a terület ahol az elvárható és a valóság gyakran közel sincs egymáshoz. Ez leginkább annak köszönhető, hogy gyakran egyes szolgáltatók az évek során kialakított klientúrájuknak köszönhetően folyamatosan helyben dolgoznak és ugyanazt biztosítják minden alkalommal. Ezzel a legnagyobb probléma az, hogy az évek során jelentős mértékben megváltoztak az igények, elvárások. Egy egyértelműen betanult szöveg elmondása már nem elégséges szolgáltatás egy vőfély részéről. Tudomásul kell venni, hogy az esküvő az ifjú párról szól és nem a vőfélyről. Ha pedig a násznép nem figyel oda a 3. 20 perces pohárköszöntőre, nem az a megoldás, hogy pár mondattal visszalépve újrakezdjük a mondókát. Mára a vőfély és a ceremóniamester szerepköre eléggé összemosódott annyi különbséggel, hogy míg a cm városias modernebb stílusban és öltözékben végzi ezt, addig a vőfély a hagyományok őrzése mellett koordinálja az esküvő menetét. Itt pedig már nem elegendő, hogy szép (betanult) verset mond az örömszülőknek, rokonoknak, majd behozza a levest és szintén elmond hozzá egy verseletet. Mára elvárás, hogy képes legyen improvizálni, a szöveget megfelelő környezetbe helyezni (pl. dj esetén a húzz rá cigány elég érdekesen hangzik) hozzá tartozik az is, hogy segít összeállítani a csoportképeket, figyelemmel kíséri a vendégek szórakozását, bárhol problémát észlel segít, koordinálja a szolgáltatókat és háttérben meghúzódva mindaddig nem lép színre, míg nincs tennivalója. Ha pörög a buli, táncolnak az emberek, jól érzik magukat akkor nem állítja le mert a program füzetben arra az időpontra épp a játék szó van beírva. Nem mellesleg folyamatosan frissíti repertoárját és a mára szinte mindenhol tiltólistán szereplő kocsis játékot, tojásgörgetést és egyéb az ifjú pár megalázását, a vendégek leitatását eredményező játékokat olyanokkal helyettesítik, melyek alkalmasak a lagzi ismételt beindítására amennyiben erre szükség van. A legnagyobb baj pedig az, hogy ezeket a hiányosságokat az ifjú pár észre se veszi, mivel nagy a valószínűsége, hogy azon az esküvőn, ahol esetleg látta az illető személyt dolgozni, épp azt látta, amit a sajátján, így nincs hiányérzete mindaddig, amíg nem találkozik egy olyan esküvővel, ahol más szemléletmóddal rendelkező szolgáltatók dolgoznak. Olyanok akik folyamatosan képzik magukat, nyitott szemmel járnak, kapcsolatot építenek a többi szolgáltatóval és így folyamatosan képben vannak az aktuális trendekkel, igényekkel. A cikkben jó pár szolgáltatót nem említettem, akik még szerepet vállalnak egy esküvő során, de szerepük többnyire egyértelmű, még nem keveredik mások munkájával.

Vannak ugyan ellenérzéseim amikor egy helyszín konkrét szolgáltatókat ajánl a párnak, de gyakran ez nem véletlen. Egy összeszokott csapat legtöbbször garantált minőséget biztosít. Az, hogy ez a minőségi szint megfelel-e a pár igényeinek vagy sem az egy másik kérdés, ezt a párnak kell eldönteni, de minden esetben érdemes legalább tájékozódás szinten megkérdezni a kiválasztott szolgáltatókat, hogy kik azok, akikkel szívesen dolgozik együtt. Ha ezen szolgáltatók bemutatkozó weboldaluk, esetleg személyes találkozó alkalmával is szimpatikusak, érdemes elgondolkodni, hogy akár a magasabb ár ellenére is inkább őt válasszuk, mint ismeretlenül az internetről valakit. Ha jól választasz szolgáltatókat, biztos lehetsz benne, hogy az egyéni érdekeket félretéve, egymást segítve mindenki azon lesz, hogy a nagy napotok a lehető legjobb, legszebb legyen.

(A cikkben szereplő illusztrációk kivétel nélkül olyan helyszíneket, szolgáltatókat ábrázolnak, akikkel bármikor szívesen dolgozom a jövőben is, munkájuk, szolgáltatásuk kifogástalan volt)

Agárdi Gábor esküvői fotós