Hogyan válasszatok fotóst? #1 – az ajánlat kérésekről

4335

Cikksorozatom első részében az ajánlat kérésekről lesz szó. Az alábbiak akkor lényegesek, ha kreatív szolgáltatót kerestek, és nem csak az ár dönt…

Az esküvői fotós kiválasztása nehéz feladat, mert nagy túlkínálattal találkoztok. Mindenkinek vannak jó és átlagos képei, illetve képi illúzió alapján próbáltok választani. Mások esküvői képei alapján kerestek szolgáltatót, aki majd valamit csinál a Ti esküvőtökön. Az ár fontos része a döntésnek, de van még néhány dolog, ami segítségetekre lehet a megfelelő fotós kiválasztásához:

PROFI FOTÓS – mint olyan, nincs igazán. Olyan van, akinek a képei több embernek tetszenek. Tehát ha egy weboldal, vagy egy árajánlat nem szól másról, mint hogy az adott szolgáltató magára aggat egy ilyen jelzőt – érdemes elgondolkodni, mi a célja vele. Ez sok esetben túlpozicionáláshoz vezet, ami megtévesztheti az ajánlat kérőket azzal kapcsolatban, hogy mi mennyit ér.

Túl sok ajánlat kérést nem érdemes begyűjteni, mert az első 10-15-nél tovább olvasva nagy újdonságot nem fogtok találni, csak a különböző “csomagok” tartalmai módosulnak egy kicsit. Emellett az árak mozognak nagyjából 50.000-600.000 Ft között. Érdemes kiválasztani azt a max. 4-5 fotóst, akinek a képei tetszenek, és nekik küldeni ajánlat kérést.

Az ajánlat kérést (jobb esetben) egy valós személy olvassa, tehát nem egy automata válaszban kapjátok az ajánlatot. Minden esküvő más és más, tehát az ajánlatoknak is igazodniuk kell az igényekhez. Azzal nincs gond, ha egy fotóstól egy szépen formált .pdf ajánlat sablont kaptok. Viszont szerintem a valós tennivalókat és árakat egy személyes találkozó alkalmával lehet egyeztetni. Sokkal többet számít 10-20ezer forint árkülönbségnél az, hogy szimpatikus-e a kiválasztott szolgáltató.

Elképzelhető, hogy a fotós nem kapja meg az ajánlat kéréseteket – ennek számos oka lehet, nem csak az, hogy nem tisztel meg a válasszal benneteket. Ha valóban tetszenek a képei, keressétek telefonon is, ha 1-2 napon belül nem kaptok választ.

Egy weboldal kinézete és egy képanyag erősen jellemez egy szolgáltatót. Aki digitális névjegyként, arculatként egy átlagos kinézetű, tipográfiailag zavaros, szegényes tartalmú oldalt mutat, azzal sejteti a terméke minőségét is. Ne legyenek illúzióitok, az átadott anyag ugyanilyen lesz. Ha ez nektek elég – nincs gond. Viszont ha magasabb elvárásaitok vannak, ne 20-30e forint számítson a fontosabb szolgáltatók kiválasztásakor! Át lehet csoportosítani ezt az összeget könnyen egy kevésbé fontos dolog árából, vagy akár lehet 2-3 emberrel kevesebbet is hívni vendégnek.

Ajánlat kérésekor adjátok meg a teljes neveteket. Jó úgy kommunikálni valakivel, hogy nem csak az egyik fél tudja a másikról, hogy kivel beszél. Legyen az akár írásban, akár szóban.

Szintén érdemes a telefonszámotokat is megadni, nem pedig 1111-vel kitölteni a helyét egy ajánlat kérő űrlapon. A legtöbb szolgáltató nem azért kéri el, hogy zaklasson, hanem azért hogy esetleg meg tudja kérdezni, hogy pontosan mit is szeretnétek.

Akár űrlapon adtok le egy ajánlat kérést, akár e-mailben, a fotósok örülnek annak, ha néhány mondatban leírjátok, mit szeretnétek, milyen képek tetszenek nektek. E nélkül sokkal inkább egy sablon ajánlatot kaptok, ami a kommunikáció hiányában nem biztos hogy közel áll ahhoz, amire nektek szükségetek van.

Sokan adnak meg ingyenes e-mail címeket ajánlat kéréskor. Egy szolgáltatót jellemez az ajánlata kinézete is, illetve annak illeszkedése pl. a weboldala arculatához. Egy igényes ajánlat vagy HTML alapú levélként (mint egy weboldal egy oldala), vagy .PDF csatolmányként érkezik. Az ingyenes szolgáltatók közül a citromail, vipmail, freemail domain nevek alá tartozó címekkel sajnos gyakori az probléma, hogy az ilyen csatolmánnyal rendelkező ajánlatok nem érkeznek meg rájuk. Célszerűbb GMAIL vagy munkahelyi címekről kérni az ajánlatokat.

Ha nem fogadjátok el az ajánlatot, méltó lezárása egy megkeresésnek, ha egy egysoros levélben visszajeleztek.

Egy precíz árajánlatnak van érvényességi ideje (általában 2-4 hét). Ezt célszerű figyelembe venni olyankor, ha egy távolabbi esküvőre kértek ajánlatot. Az esküvő közeledtével pontosítsátok az ajánlat kéréseket, mert az árak változhattak, ha az érvényességi időn belül nem fogadtátok el azokat.

Végül, egy esküvői szolgáltatás kiválasztása ne csak egy számtól függjön, amennyit fizetni kell érte. Szerintem az ár/érték arány lényegesebb – természetesen azon felül, hogy meg van-e a szükséges anyagi erőforrás.

Nézzétek meg, hogy adott esetben két szolgáltató ugyanolyan ára között mi a valódi különbség.